2022 Ducati Monster di Malaysia pada pertengahan Oktober, RM75k?

2022 Ducati Monster di Malaysia pada pertengahan Oktober, RM75k?
2022 Ducati Monster di Malaysia pada pertengahan Oktober, RM75k?

Banyak pelumba Malaysia menjangkakan pelancaran pasaran tempatan Ducati Monster 2022, yang mana paultan.org mempunyai alasan untuk dipercayai akan berlaku secepat pertengahan Oktober. Apa yang mungkin lebih menarik adalah kemungkinan harga Monster baru yang, sementara menunggu persetujuan akhir, kemungkinan akan menjadi sekitar RM75,000, atau mungkin sedikit lebih rendah.

Dilancarkan di peringkat antarabangsa pada bulan Disember 2020, Monster baru ini merupakan rancangan radikal untuk mesin sukan telanjang tahap awal Ducati, yang biasanya disebut “basikal yang menyelamatkan Ducati” pada pertengahan tahun 90-an. Untuk Malaysia, Monster yang akan dijual di pasaran domestik kami akan dilengkapi dengan alat penggerak cepat dan naik, bersama dengan rangkaian alat bantu menunggang – tiga mod perjalanan dan kawalan daya tarikan lapan tingkat – sementara pilihan untuk Monster + menambah penutup layar kecil dan penutup ekor.

Ducati Testastretta 11 V-twin yang mematuhi Euro 5 mengepam 111 hp pada 9,250 rpm dan tork 93 Nm pada 6,500 rpm yang dibandingkan dengan 109 hp pada 9,250 rpm dan tork 86 Nm pada 7,750 rpm dari Monster 821 generasi sebelumnya. Sementara itu , rangka Ducati trellis yang terkenal digantikan dengan bingkai aloi monocouque menggunakan mesin sebagai anggota tegang dengan swingarm bolt langsung ke bahagian belakang selongsong mesin.

Pengurangan berat badan adalah rutin hari dengan Monster baru, sukan kelas menengah ini dengan berat telanjang 188 kg basah, kira-kira 18 kg lebih rendah daripada Monster sebelumnya sementara suite elektronik kini merangkumi kawalan roda, kawalan pelancaran dan ABS sudut. Terdapat tiga pilihan warna yang tersedia untuk Monster 2022 di Malaysia – Ducati Red and Dark Stealth dengan roda hitam atau Aviator Grey dengan roda GP Red.

Pengereman dilakukan Brembo M4.32 Monobloc empat-piston kaliper pada cakera 320 mm sementara cakera 245 mm tunggal dan kaliper Brembo menghentikan roda belakang. Untuk penggantungan, garpu terbalik berdiameter 43 mm yang tidak disesuaikan dengan perjalanan 130 mm menahan bahagian depan sementara bahagian belakang mempunyai monoshock preload-adjustable.

Paparan LCD monokrom Monster sebelumnya digantikan oleh TFT-LCD warna 4,3 inci yang menampilkan gaya Panigale V4. Tachometer di bahagian tengah skrin dan sambungan Bluetooth tersedia melalui modul Sistem Multimedia Ducati pilihan.

Perubahan besar dibuat pada lampu depan, kini unit LED menggabungkan DRL dengan lampu LED yang digunakan di seluruhnya, termasuk isyarat putaran depan arah yang dimasukkan ke bahagian bawah tangki. Bodywork juga mempunyai reka bentuk semula utama, dengan tangki bahan bakar 14 liter gaya baru lebih lipat dan sudut daripada tangki Monster lama dan tangki khas.

Apa pendapat kamu? Adakah Monster Ducati 2022 layak untuk meneruskan warisan Monster yang tidak bernasib baik sambil menghilangkan bingkai teralis yang memberikan identiti tanda dagangan kepada Monster itu? Bagaimana dengan kemungkinan harga untuk Ducati Monster di Malaysia? Tinggalkan komen dengan pemikiran dan pendapat anda di bawah.

GALERI: Monster Ducati 2022 untuk Malaysia